BLOG OPLEIDING KINDERPODOTHERAPIE.

 In Nieuws

* 3 juli 2021
Ik heb ondertussen de 2e toets gehad en een 7,3 behaald! Module 2 is nu ook afgerond. Nu op naar Module 3, om nog meer kennis op te doen over de kindervoeten.                                                                                                                          Verder in deze blog: De platvoet bij kinderen.

Een platvoet is een standsafwijking van de voet waarbij de voetholte in stand platter is dan normaal. Een normale voet heeft in stand een mooie voetholte, bij een platvoet wordt deze voetholte afgevlakt en kan tot helemaal plat op de grond staan.

Een platvoet kan stug of soepel zijn. Bij een soepele platvoet kan de voet nog goed gecorrigeerd worden. Bij een stugge platvoet is er minder correctie mogelijk.

De meeste kinderen tot een leeftijd van 2 jaar hebben platvoeten. Dit valt bij baby’s extra op, doordat ze vaak mollige voeten hebben, waarbij ter hoogte van het lengtegewelf veel onderhuids vetweefsel aanwezig is.

Op de leeftijd van twee tot vijf jaar komt de soepele platvoet voor. De meeste soepele platvoeten corrigeren spontaan voor het 7e levensjaar.
In uitzonderlijke gevallen is er sprake van een stugge platvoet. De stugge platvoet corrigeert zichzelf niet bij het afhangen van de voeten of bij het staan op de tenen. De binnenzijde van de voet wordt niet hol, maar blijft plat.
Klachten bij een platvoet kunnen zijn:

  • Doorgezakte voeten, platte voeten, of naar binnen staande voeten
  • Blaren aan binnenzijde voeten
  • Pijn in voeten en/of benen
  • Niet leuk vinden om te lopen, getild willen worden, in de buggy willen
  • Niet goed, raar of mank lopen
  • Snel moe en krampen in onderbenen
  • Veel vallen en struikelt en onhandig zijn
  • X-benen
  • Binnenzijde schoenen worden kapot gelopen.

Behandeling van platvoeten:                                                                                                                                  Tijdens de groei zijn de voeten van kinderen veelal soepel en vaak zakken de voeten wat door in stand of bij het gaan. Dit hoeft echter geen probleem te zijn. Pas als er ook klachten of extreme standsafwijkingen optreden, is het verstandig om naar de podotherapeut te gaan.

Een behandeling door de podotherapeut kan bestaan uit corrigerende podotherapeutische zolen en/of een schoenadvies. Zo nodig ook een verwijzing voor oefentherapie of kinderfysiotherapie.

* 2 juni 2021

De komende tijd zal ik in mijn blog vaker specifiek ingaan op bepaalde onderwerpen die betrekking hebben op de kindervoet. Deze keer bespreek ik de ontwikkeling van de kindervoet.

Kindervoeten kun je zeker niet vergelijken met voeten van een volwassen persoon. De voetjes van kinderen zijn zeer kwetsbaar en vormen letterlijk de basis voor de toekomst. Wanneer kinderen worden geboren hebben ze vaak platte voetjes. De botstructuren in de voet zijn namelijk nog niet helemaal aanwezig en de been- en voetspieren werken nog niet optimaal. Naarmate de groei van het kind ontwikkelen de voetbogen zich en worden de voeten sterker.

Hoe verloopt de ontwikkeling van de kindervoeten en -benen?

𝗚𝗲𝗯𝗼𝗼𝗿𝘁𝗲 𝘁𝗼𝘁 𝟭 𝗷𝗮𝗮𝗿:
De platte vorm van de babyvoetjes wordt veroorzaakt door het dikke vetkussen dat onder de voet aanwezig is. De botten en spieren zijn nog niet volledig ontwikkeld. Wanneer de voetjes eenmaal belast gaan worden staan ze eerst nog ver uit elkaar met de benen in een O-stand. Ze wordt het voortbewegen makkelijker gemaakt.

𝗩𝗮𝗻𝗮𝗳 𝟭,𝟱 𝗷𝗮𝗮𝗿:
Het kind heeft nu ongeveer rechte benen. Letterlijk met vallen en opstaan worden de spieren getraind en wordt het lopen steeds beter.

𝟮 𝘁𝗼𝘁 𝟯 𝗷𝗮𝗮𝗿:
Rond het tweede jaar kan een X-stand van de benen ontstaan. Ook de enkels vallen nu naar binnen (knikvoetjes). Dit is, tot op zekere hoogte, normaal.

𝗩𝗮𝗻𝗮𝗳 𝟱 𝗷𝗮𝗮𝗿:
De benen en de voeten groeien meer en meer in een rechte stand, de X-stand zal geleidelijk aan verminderen.

Tot de leeftijd van 6-8 jaar is er geen reden om ongerust te zijn als de stand van de kindervoet niet overeenkomt met wat voor die leeftijd gebruikelijk is.

* 5 mei 2021
Ik ben inmiddels al een tijdje bezig met de opleiding Kinderpodotherapie. De studie verloopt gestaag en er komen allerlei interessante onderwerpen aan bod:

🦶🏼 Verschillende aandoeningen bij kinderen. Zoals aangeboren voetafwijkingen en spierziekten.
🦶🏼 Ontwikkelingsachterstanden bij kinderen. Deze hebben ook gevolgen voor het staan en lopen bij kinderen.
🦶🏼 Allerlei onderzoeksmethoden en toepasbare testen bij kinderen om tot een zo goed mogelijke diagnose te komen.
🦶🏼 Kinderschoenen; een zeer belangrijk onderwerp in mijn vakgebied. Als podotherapeut moeten we ouders en kinderen goed kunnen adviseren over de juiste kinderschoenen.

Zoals jullie lezen is de opleiding erg uitgebreid en gevarieerd, wat het ontzettend leuk maakt om te volgen! 😃

* 7 april 2021

🎉 Wat ben ik blij!

Ik heb de toets van Module 1 behaald! En dat zelfs met een 8.9 als cijfer.
Dit geeft me enorm veel motivatie voor de rest van de opleiding!

Nu weer verder met Module 2 van de opleiding; “Het kind van 0 tot 10 jaar”.

Tijdens deze module behandelen we de normale ontwikkeling van het kind, en de orthopedische problemen in deze levensfase. Daarnaast behandelen we ook ziektebeelden waarbij een directe relatie is met het gaan en staan van kinderen. We bespreken wat de rol van een kinderpodotherapeut hierbij kan zijn.
Verder richten we ons op de communicatie naar het kind en de ouder. Daarbij is de psychische ontwikkeling van het kind erg belangrijk. 👨‍👩‍👦

Er is dus weer genoeg leerstof om me in te verdiepen. Ik vind het erg interessant om te zien wat ik straks als kinderpodotherapeut kan betekenen voor kinderen met voetproblemen en problemen met staan en lopen.

Ik houd jullie op de hoogte! ✍🏼

* 10 maart 2021

Ik ben alweer enkele weken bezig met de opleiding. Module 1 is inmiddels bijna afgerond. Dat wil zeggen dat de basis besproken is. Maar wat houdt de basis nou precies in?

De basis gaat over het volgende:
👣 De fases van de algemene ontwikkeling van het kind tijdens de zwangerschap tot aan de geboorte.
👣 De fases van de ontwikkeling van het zenuwstelsel van het kind tijdens de zwangerschap tot aan de geboorte.
👣 De mijlpalen van de normale motorische ontwikkeling direct na de geboorte van het kind.
👣 De mijlpalen van de psychologische ontwikkeling van het kinderbrein in de eerste levensfase van het kind.
👣 De meest voorkomende aangeboren afwijkingen aan de onderste extremiteiten bij het kind, globaal gezien.

Deze module wordt binnenkort afgesloten met een toets. Best wel spannend dus!

Ik heb gelukkig nog even om alle lesstof goed te bestuderen voordat het zover is. Nog even met de neus in de boeken dus! Maar het komt goed! 🤓

Inmiddels zijn we ook al begonnen met Module 2; “Het kind van 0 tot 10 jaar”. Deze module is een stuk uitgebreider. Ik ben erg benieuwd wat we allemaal gaan leren over het kind. Het blijft in ieder geval erg boeiend!

Ik houd jullie op de hoogte! ✍🏼

* 10 februari 2021

Enkele weken geleden ging ik aan de slag met de verwerking van lesdag 1, waar jullie vorige keer over konden lezen. En heb ik me voorbereid op de tweede lesdag, die plaats vond op 18 januari. Het is toch een kwestie van plannen naast mijn vaste werkzaamheden. Maar ik ben goed bezig, al zeg ik het zelf. 😊

Op naar de volgende leerfase in Module 1. Hierbij ga ik me verder verdiepen in de motoriek en de psychologische ontwikkeling van het kind. Wat gebeurt er toch veel in de ontwikkeling van een kind in de eerste levensjaren!

Studeren naast mijn werk in de praktijk valt me tot nog toe zeker niet tegen! De leerstof vind ik erg boeiend en ik hoop nog veel meer bij te leren de aankomende tijd! 🧠

* 13 januari 2021

𝐃𝐞 𝐨𝐩𝐥𝐞𝐢𝐝𝐢𝐧𝐠 𝐢𝐬 𝐠𝐞𝐬𝐭𝐚𝐫𝐭!

De eerste lesdag zit erop. In verband met Corona zitten we thuis en krijgen we uitleg via een livestream. Het was gelijk veel lesstof. Redelijk pittig, maar wel heel interessant!

De opleiding bestaat uit meerdere modules. Ik ben begonnen met module 1; Groei en ontwikkeling van het kind – de basis.
De module gaat met name over de basiskennis omtrent de algemene ontwikkeling/groei van zowel het ongeboren kind als het kind na de geboorte. 👶🏼

Het is ontzettend belangrijk om over een goede basiskennis te beschikken op dit gebied. Zo kan ik mezelf verder ontwikkelen tot Kinderpodotherapeut.

De eerste stap is gezet. Erg leerzaam en motiverend! 😄

* 23 december 2020

𝐄𝐞𝐧 𝐧𝐢𝐞𝐮𝐰𝐞 𝐮𝐢𝐭𝐝𝐚𝐠𝐢𝐧𝐠!

Ik ga opnieuw de schoolbank in! Dat zal even wennen zijn, maar ik kijk ontzettend uit naar deze nieuwe uitdaging.

Een tijdje geleden kwam ik het volgende bericht tegen:

“𝘞𝘪𝘭 𝘫𝘪𝘫 𝘫𝘦 𝘷𝘦𝘳𝘥𝘦𝘳 𝘰𝘯𝘵𝘸𝘪𝘬𝘬𝘦𝘭𝘦𝘯 𝘵𝘰𝘵 𝘥𝘦 𝘱𝘳𝘰𝘧𝘦𝘴𝘴𝘪𝘰𝘯𝘢𝘭 𝘥𝘪𝘦…

…𝘬𝘪𝘯𝘥𝘦𝘳𝘦𝘯 𝘩𝘦𝘭𝘱𝘵 𝘰𝘮 𝘧𝘪𝘫𝘯 𝘵𝘦 𝘬𝘶𝘯𝘯𝘦𝘯 𝘣𝘦𝘸𝘦𝘨𝘦𝘯?
…𝘥𝘦 𝘷𝘳𝘢𝘨𝘦𝘯 𝘷𝘢𝘯 𝘣𝘦𝘻𝘰𝘳𝘨𝘥𝘦 𝘰𝘶𝘥𝘦𝘳𝘴 𝘬𝘢𝘯 𝘣𝘦𝘢𝘯𝘵𝘸𝘰𝘰𝘳𝘥𝘦𝘯 𝘰𝘱 𝘣𝘢𝘴𝘪𝘴 𝘷𝘢𝘯 𝘩𝘦𝘵 𝘣𝘦𝘴𝘵 𝘣𝘦𝘴𝘤𝘩𝘪𝘬𝘣𝘢𝘳𝘦 𝘣𝘦𝘸𝘪𝘫𝘴 𝘷𝘢𝘯𝘶𝘪𝘵 𝘥𝘦 𝘸𝘦𝘵𝘦𝘯𝘴𝘤𝘩𝘢𝘱𝘱𝘦𝘭𝘪𝘫𝘬𝘦 𝘭𝘪𝘵𝘦𝘳𝘢𝘵𝘶𝘶𝘳?
…𝘥𝘦 𝘴𝘢𝘮𝘦𝘯𝘸𝘦𝘳𝘬𝘪𝘯𝘨 𝘢𝘢𝘯𝘨𝘢𝘢𝘵 𝘮𝘦𝘵 𝘢𝘯𝘥𝘦𝘳𝘦 𝘦𝘹𝘱𝘦𝘳𝘵𝘴 𝘪𝘯 𝘥𝘦 𝘬𝘪𝘯𝘥𝘦𝘳𝘻𝘰𝘳𝘨?
𝘋𝘢𝘯 𝘪𝘴 𝘥𝘦 𝘱𝘰𝘴𝘵-𝘣𝘢𝘤𝘩𝘦𝘭𝘰𝘳 𝘒𝘪𝘯𝘥𝘦𝘳𝘱𝘰𝘥𝘰𝘵𝘩𝘦𝘳𝘢𝘱𝘪𝘦 𝘦𝘤𝘩𝘵 𝘪𝘦𝘵𝘴 𝘷𝘰𝘰𝘳 𝘫𝘰𝘶!”

Dit bericht heeft mij aan het denken gezet en zodoende heb ik besloten om vanaf 4 januari 2021 te starten met de 2-jarige Post-HBO opleiding Kinderpodotherapie. Ik zal om de twee weken op maandag les hebben.

Gedurende deze periode zal ik jullie maandelijks op de hoogte houden van mijn ontwikkelingen en de ervaringen die ik op doe tijdens de opleiding!

Na het volgen van de opleiding hoop ik mijzelf Kinderpodotherapeut te mogen noemen. Ik heb er erg veel zin in! En ik houd jullie op de hoogte!